Slaapstoornissen Terug.....

Een veelgehoorde klacht van iemand die een rouwproces doormaakt is slaapstoornissen.

Er is sprake van een slaapstoornis als dit regelmatig gedurende een langere periode (langer dan twee dagen achter elkaar) voorkomt.

Wie af en toe een slechte nacht heeft, lijdt niet aan slaapstoornissen.

Slaapstoornissen kunnen zich op verschillende manieren uiten:

  • niet kunnen inslapen

  • niet kunnen doorslapen: na een paar uur wakker worden en dan moeite hebben met inslapen

  • rusteloze nacht door dromen

Het niet kunnen inslapen wordt vaak veroorzaakt door beelden van recente gebeurtenissen, misschien het beeld van de dode of gedachten aan ziekte/overlijden van de naaste.

Het niet kunnen doorslapen kan voortkomen uit het wakker worden zonder te weten waarom en daarna weer moeite hebben met inslapen

Veel rouwenden worden geplaagd door nachtmerries of dromen over de overledene. Dit kunnen dromen zijn over een gebeurtenis lang geleden, of juist de tijd rond het overlijden. Soms lijken de dromen geen verband te houden met de werkelijkheid.

Deze dromen hebben een doel: het helpt ons onderbewuste om dingen te verwerken die we nog niet willen of kunnen oproepen.

Dat neemt niet weg dat het een ongaangename ervaring is die gedurende de volgende dag kan doorwerken.

Wie zodra het licht uitgaat voortdurend allerlei beelden voor zich ziet, of geplaagd wordt door dezelfde gedachten, zal er tegenop zien om naar bed te gaan.

Deze slaapstoornissen kunnen een paar dagen tot een paar maanden duren.

Wie niet werkt heeft de neiging om dan overdag te slapen, waardoor het weer moeilijker wordt 's nachts de slaap te vatten. Wie wel werkt, is constant moe als gevolg van slaapgebrek.

Langdurige slaapstoornissen kunnen leiden tot:

  • gevoelens van uitputting

  • gevoelens van irritatie om kleine dingen

  • depressieve gevoelens

Dit zijn gevoelens die veel rouwenden zonder slaapstoornissen zullen herkennen. Wie deze gevoelens heeft en bovendien een gestoorde nachtrust, kan niet lang goed functioneren.

WAT KUN JE DOEN AAN SLAAPSTOORNISSEN?

Als de slaapstoornissen langer aanhouden, kun je contact opnemen met de huisarts. Deze zal echter zeer terughoudend zijn met het voorschrijven van slaapmiddelen. Als dit al gebeurt, dan zal dit voor maximaal tien dagen tot twee weken zijn en vaak zijn de slaapstoornissen dan nog niet over.

We kennen allemaal de klassieke trucjes: warme melk, wandeling, goede ventilatie.

Maar voor dit soort slaapstoornissen heeft dat vaak heel weinig effect. Het voorkomt niet de nachtmerries en niet de beelden op je netvlies, zodra je het licht uitdoet.

WAT MOET JE NIET DOEN

  • het moment van naar bed gaan uitstellen omdat je opziet tegen de nacht

  • je dag- en nachtritme omdraaien: 's nachts wakker zijn en overdag slapen. Dit is zeer moeilijk weer terug te draaien.

  • je zorgen maken over dit verstoorde slaapritme. Hoewel onaangenaam en soms beangstigend, het is een fase in je rouwproces. Hoe meer zorgen je maakt, hoe groter de kans dat slapen een probleem is.

WAT KUN JE WEL DOEN

  • probeer een regelmatig slaap-/waakritme vol te houden. Op dezelfde tijd naar bed en op dezelfde tijd op.

  • als inslapen een probleem is, kun je het misschien proberen met homeopatische middelen. Het voordeel daarvan is dat je er fysiek niet verslaafd aan raakt. Gebruik het echter niet te lang, want hoewel het fysiek niet verslaven werkt, kan het wel een psychologische afhankelijkheid veroorzaken: als ik mijn druppels/tabletten niet neem, dan slaap ik vast niet.

  • je realiseren dat de nachtmerries een functie hebben. Deze functie is eerder in dit artikel beschreven. Ze zullen afnemen en ophouden naarmate je verder in je rouwproces komt.

  • probeer bij het inslapen te concentreren op gedachten die niets met de naaste of het rouwproces te maken hebben. Als je merkt dat je gedachten toch weer daarnaar terugkeren, kies je opnieuw een ander onderwerp. Een simpel trucje dat de auteur vaak gebruikt is zoveel mogelijk plaatsnamen verzinnen die met een A beginnen. Het principe is dat de gedachten afgeleid zijn.

  • probeer te ontspannen (de moeilijkste tip). Begin bij je tenen en concentreer op het onspannen van je tenen, ga dan naar je enkels en zo verder tot en met je hoofd. Als je gedachten weer afgeleid zijn, begin je gewoon opnieuw.

  •  

WELKE HOMEOPATISCHE MIDDELEN ZIJN ER?

Dormeasan: (ook verkrijgbaar als Dormesan)
(3x 20 druppels: 1 uur, 1 uur en een uur voor het naar bed gaan) helpt bij in- en doorslaapproblemen; het middel onderdrukt de REM-fasen niet, waardoor de natuurlijke slaap intact blijft en men helder en fris ontwaakt.

Avena sativa complex:(3x daags 15 druppels en een uur voor het naar bed gaan nogmaals 15 druppels; in warm water ingenomen geeft het middel een sneller effect) helpt bij personen die te vroeg wakker worden de slaaptijd te verlengen.
 

(Dit product is onder andere merknamen ook in natuurwinkels verkrijgbaar)

(bron: https://secure.is.nl/mijnapotheek )

waarschuwing

Vraag eerst advies aan apotheek of drogist. Lees de bijsluiter voordat je het product koopt. Het zou bijwerkingen kunnen geven met andere medicijnen.

Als klachten langer dan 3 weken aanhouden, raadpleeg de huisarts.

m.o. preston